
Identifikasi miskonsepsi siswa pada materi usaha dan energi. Research in Science and Technological Education, 35(2), 238–260. Development and application of a four-tier test to assess pre-service physics teachers’ misconceptions about geometrical optics. Kaltakci-Gurel, D., Eryilmaz, A., & McDermott, L. More than misconceptions: Multiple perspectives on student knowledge and reasoning, and an appropriate role for education research. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 11(5), 989–1008. A review and comparison of diagnostic instruments to identify students’ misconceptions in science. Journal of Innovative Science Education, 4(2), 1–9.

Pengembangan four-tier diagnostic test untuk mengungkap miskonsepsi fisika siswa SMA Kelas X. London: Routledge.įariyani, Q., Rusilowati, A., & Sugianto. Lederman (Ed.), Handbook of research on science education (pp. International Journal of Science Education, 11(5), 554–565.ĭuit, R., Niedderer, H., & Schecker, H. Not all preconceptions are misconceptions: Finding ‘anchoring conceptions’ for grounding instruction on students’ intuitions. In NY: The Guilford Press.Ĭlement, J., Brown, D. Confirmatory factor analysis for applied research. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 12, 600–614.īrown, T. Misconception of heat and temperature Among physics students. Pengembangan instrumen three tier diagnostic test miskonsepsi suhu dan kalor. The highest percentage of misconception lies in the sixth misconception (M6) of 58.27%, namely "When in the same room the temperature of the iron is lower than the temperature of the objects around it".Ībbas, M. The average misconception is 24.25%, False Positive is 9.01%, False Negative is 4.72%, and Lack of Knowledge is 10.32% in temperature and heat material. The results showed that ten types of misconceptions in the temperature and heat material in students had been identified using nine instrument items. Data analysis was done by finding the percentage of correct answers at each level (tier) for each item and the percentage of answers to misconceptions for each category. The instrument used for data collection was the Four-Tier Diagnostic Instrument on temperature and heat material. The research respondents were 127 students from a favorite high school in Jambi. The purpose of this study is to explore, uncover, and describe students' misconceptions in temperature and heat material. However, misconceptions are not easily identified special instruments and specific steps are needed to express them. Misconceptions must be avoided, and if they occur, they need to be remediated because they can be a limiting factor in student learning. The misconception is a conception of someone who is not in accordance with the scientific conception possessed by experts. persentase miskonsepsi tertinggi terletak pada miskonsepsi keenam (M6) sebesar 58,27%, yaitu “Ketika berada pada ruang yang sama suhu besi lebih rendah daripada suhu benda di sekitarnya”. Rata-rata miskonsepsi adalah sebesar 24.25%, False Positif sebesar 9,01%, False Negatif sebesar 4,72%, dan Lack of Knowledge sebesar 10,32% pada materi suhu dan kalor. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 10 jenis miskonsepsi pada materi suhu dan kalor pada siswa telah dapat diidentifikasi dengan menggunakan sembilan buah item instrumen. Analisis data dilakukan dengan cara mencari persentase jawaban benar pada setiap tingkat (tier) untuk setiap item dan persentase jawaban miskonsepsi untuk setiap kategori. Instrumen yang digunakan untuk pengumpulan data adalah Four-Tier Diagnostic Instrument pada materi suhu dan kalor.

Responden penelitian berjumlah 127 orang yang merupakan siswa dari SMA favorit di Jambi. Tujuan penelitian ini adalah untuk menggali, mengungkap, serta mendeskripsikan miskonsepsi siswa pada materi suhu dan kalor. Namun, miskonsepsi tidak mudah diidentifikasi, diperlukan instrumen khusus dan langkah-langkah tertentu untuk mengungkapkannya. Miskonsepsi harus dihindari dan kalau sudah terjadi perlu diremediasi karena dapat menjadi faktor penghambat dalam proses belajar siswa. Miskonsepsi merupakan suatu konsepsi seseorang yang tidak sesuai dengan konsepsi ilmiah yang dimiliki oleh para ahli. IDENTIFIKASI MISCONCEPTION MAHASISWA SEKOLAH TINGGI PADA TEMPERATUR DAN TOPIK KALOR MENGGUNAKAN INSTRUMEN DIAGNOSTIK EMPAT-TIER
